Afgelopen week deelde ik vol enthousiasme een filmpje over mezelf. Nouja, ik kwam niet in beeld, maar ik werd genoemd (en een beetje geroemd) door videovakman Theo de Kleijn. Het bewijst hoe groot de impact is van persoonlijke aandacht.
Theo heeft dat heel goed begrepen en weet zich daar ook op een heel originele manier mee te onderscheiden, omdat hij naast het persoonlijke aspect, zijn lezers ook steeds weet te verrassen met gratis kado’s, goede informatie en grappige vrijdagmiddagfilmpjes.

Maar waar het in het filmpje van Theo werkelijk om draait, staat los van het fenomeen video. Want Theo geeft aandacht, persoonlijke aandacht. Ik heb hem pas één keer ontmoet, maar op de sympathie-ladder komt hij steeds een treetje hoger door zijn leuke blogs en Tweets. (Bij het schrijven van dit artikel hoefde ik niet eens de spelling van zijn naam na te kijken, en dat voor een schrijver die vreselijk slecht is in namen!)

Kun je ook in je geschreven tekst op je website persoonlijke aandacht schenken aan je lezer? Mijn antwoord is een volmondig JA. Hieronder geef ik je vijf tips HOE:

1 – Ga in gesprek.

Schrijf alsof je praat met je lezer. Spreek hem aan, stel vragen en ga in op de denkbeeldige antwoorden. Zo komt je tekst automatisch veel natuurlijker over.

2 – Geef feedback.

In een echte gesprek en zelfs aan de telefoon zit je te knikken en instemmend te hummen. Je laat daarmee merken dat je je lezer begrijpt. In je tekst draai je het om en ben jij degene die het probleem beschrijft. Nu ben jij degene die de situaties beschrijft, waarbij jouw lezer instemmend knikt en denkt: ‘ja, precies, dat is het!’.

3- Leg uit.

Na het herkennen van het probleem, geef je de oplossing. Maar iemand die mij een goede therapeut aanraadt om mijn ontwrichte heup recht te zetten, die stopt niet meteen na die mededeling. Mijn gesprekspartner zal (tenzij hij heel erge haast heeft) eerst wel toelichten waarom hij denkt dat het mij helpt. Hoe het mij helpt, en waarschijnlijk wil ik (als echte Nederlander) dan ook graag alvast weten hoe diep ik in de buidel moet tasten. In geschreven teksten werkt het niet anders. Dus leg uit, licht toe en geef details.

4 – Rond het af.

In een echt gesprek over een onderwerp dat jullie beiden raakt, is het gesprek nooit zomaar over. Met ultrakorte teksten loop je de kans het gesprek af te kappen. Je laat een ongemakkelijke stilte vallen. Zorg dat je mooi afrondt, met een logisch einde: jouw call to action, eventueel vergezeld door een iets minder prominent vormgegeven alternatief.

5 – Doe de groetjes.

Huh? Jazeker, ook dat kan. Die groetjes neemt namelijk niemand letterlijk. Het is een soort positieve bevestiging van je afscheid. Een vriendelijk woordje dat je nog even meegeeft. Dat kan ook in je tekst. Door ‘klik hier’ te vervangen door: ‘hier leg ik je uit hoe’ of een button te laten onderstrepen door het zinnetje ‘Meer dan 1000 tevreden klanten gingen je voor’, kun je jouw lezer het gevoel geven dat hij of zij goed bezig is. Het is niet belangrijk, maar het komt wel vriendelijker over dan puur informeren en vervolgens weglopen zonder nog iets te zeggen. Toch?

Tot slot.

Jouw geschreven woord omvat je webtekst, maar ook je bevestigingen en uiteraard je marketing. Trek deze tips door naar al je uitingen. Verstuur je een e-mailnieuwsbrief? Laat het zo instellen dat je jouw lezer begroet bij zijn voornaam. Zoveel aardiger dan zomaar met de deur in huis vallen! (tip voor mijn webmaster: die instelling kon ik nog niet vinden in mijn cms….).

Voor mij is schrijven van persoonlijke teksten zo gewoon dat ik erg gecharmeerd ben van de videodiensten zoals Theo de Kleijn die toevoegt. Wat vinden jullie? Heb je dat soort extra tools nodig? Of hebben jullie toch liever een site met alleen tekst en geen afleidende videofilmpjes? 

1 Reactie

  1. Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?